Small talk w pracy i w biznesie – angielskie zwroty i znaczenia

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Jak przełamać pierwsze lody w rozmowie z nowo poznanymi osobami? – często zadajemy sobie to pytanie, szczególnie kiedy chcemy nawiązać kontakt z partnerami biznesowymi lub ze współpracownikami w nowym miejscu zatrudnienia. Small talk, inaczej krótka rozmowa na neutralne tematy, może nam pomóc w poznaniu nowej osoby, wyrażeniu zainteresowania danym rozmówcą lub chociażby sprawi, że unikniemy niezręcznej ciszy podczas konferencji czy na przerwie w pracy.

Powitanie

Warto zacząć od powitania, które przybiera różną formę w zależności od pory dnia. Rano użyjemy good morning, po południu good afternoon, a wieczorem good evening.

  • Good morning/afternoon. – Dzień dobry.
  • Good evening. – Dobry wieczór.

Po usłyszeniu odpowiedzi możemy spytać jak miewa się nasz rozmówca:

  • How are you? – Jak się Pan/Pani miewa?

Po zadaniu powyższego pytania możemy spotkać się z odpowiedziami takimi jak:

  • I’m fine, thank you. How about you? – W porządku, dziękuję. A co u Pana/Pani?
  • Not too bad, thank you. How about you? – Nie najgorzej, dziękuję. A co u Pana/Pani?

Zadawane pytania podczas small talku powinny mieć charakter otwarty, ponieważ unikając pytań wymagających odpowiedzi “tak” lub “nie” zwiększamy szanse na to, że rozmówca podtrzyma konwersację. Z pewnością pytania te mogą dotyczyć wielu kategorii, np. takich jak pogoda, sport czy hobby. Natomiast powinniśmy unikać tematów, w których może wyniknąć różnica poglądów.  Tych dotyczących wyznania lub polityki, ponieważ mogą one popsuć atmosferę lub wprowadzić w niepotrzebny konflikt.

Small tak a praca

Small talk dotyczący pracy pozwala nam na poznanie opinii współpracowników na temat wydarzeń z życia firmy, takich jak konferencje czy spotkania biznesowe. Zadawanie pytań o zwykły dzień pracy również będzie dobrym pomysłem. Zdecydowanie wyrazimy tym swoje zainteresowanie.

  • What do you think about that conference? – Co myślisz o tej konferencji?
  • Are you having a busy week? – Masz pracowity tydzień?
  • How long have you been working here? – Jak długo tu pracujesz?
  • How was your business trip? – Jak minęła podróż służbowa?

Pogoda

Temat pogody jest prawdopodobnie najbardziej popularnym w kategorii small talku. Nie powoduje sporów, a pozwala nawet na bezpieczne ponarzekanie w towarzystwie, co czasami zbliża ludzi.

  • It is very cold/hot today, isn’t it? – Jest dziś bardzo zimno/gorąco, prawda?
  • Beautiful day, isn’t it? What are you going to do today? – Piękny dzień, prawda? Co dziś zamierzasz robić?
  • Oh no, it’s raining again! – O nie, znowu pada!

Sport

Niewątpliwie przyjemnym tematem jest sport, chociaż należy uważać na dobierane słowa, aby nie przerodził się w spór. W związku z tym pytania pozbawione szczegółów takich jak na przykład porównywanie dwóch drużyn będą idealne.

  • Do you do any sports in your free time? – Uprawiasz jakieś sporty w wolnym czasie?
  • What sports do you like? – Jakie sporty lubisz?
  • Can you recommend me any gyms near our office? – Czy możesz mi polecić jakieś siłownie blisko naszego biura?

Hobby

Pytając o ulubione zajęcia możemy poznać bliżej naszego rozmówcę, a nawet odkryć, że coś mamy z nim wspólnego.

  • What do you do in your free time? – Co robisz w wolnym czasie?
  • What kind of music do you like? – Jaki gatunek muzyki lubisz?
  • Do you have any hobbies? – Masz jakieś hobby?

Na koniec informacja. Small talk wydaje się być łatwy, jednak wymaga praktyki, ponieważ pamiętanie o zadawaniu otwartych, neutralnych pytań sprawi, że zostaniemy dobrze odebrani w oczach naszego rozmówcy, a to może zaowocować nową znajomością oraz dobrą współpracą. W Freedom School przygotujemy Cię do takiej rozmowy.